CNC کار

دوستان این وبلاگ در مورد عشق زندگیم CNC

CNC کار

دوستان این وبلاگ در مورد عشق زندگیم CNC

اپراتوری cnc

یکی از مهمترین پارامترهای کارکرد ماشینها ، اپراتورهای آنها می باشند . بعضا دو دستگاه CNC مشابه با دو اپراتور را شاهد هستیم که اپراتور با درک و تجربه بالاتر ، خروجی ها را با کیفیت بالاتر و زمان انجام کار کمتری تولید می کند ؛ اما اپراتور دوم علاوه بر کیفیت پایین و سرعت نامتعارف ، بعضا با تحت فشار قرار دادن دستگاه در موارد غیر ضروری ، به دستگاه آسیب وارد می نماید . پس اپراتور توانمند یکی از ستونهای ماشینکاری با CNC می باشند.

اگر می خواهید دستگاه بسازید باید بتوانید با دستگاه ساخته شده خود کار نمایید ، اگر می خواهید دستگاه سازی کنید باید اپراتوری را کامل بدانید و به کسی که دستگاه را به ایشان فروحته اید ، اپراتوری را آموزش دهید . 

 

اپراتورها باید به انواع نرم افزارها تسلط کامل داشته باشند. بعضی از دستگاهها بصورت دو بعدی حرکت می کنند . نمونه این دستگاهها را می توان هات وایر HotWire در برش پلاستوفوم ، برش MDF و لترون در صنایع چوب و یا نقش و نگار و نوشته بر روی پلکسی و ... بر شمرد . این طرح ها را می توان توسط نرم افزارهایی مانند اتوکد و کرل دراو ، که نرم افزارهای عمومی تری می باشند طراحی نمود و سپس توسط نرم افزارهایی مانند آرت کم ، پاورمیل و ... آنها را تبدیل به Gcode نمود . بعضی از دستگاهها مانند برش شیشه نیازی به تبدیل برنامه های CAD و Corel به Gcode نمی باشد و دستگاهها مستقیما ورودی DXF و DWG را می خوانند .

یکبار دیگر تاکید می نمایم  اگر دستگاهی را که در دست ساخت دارید ،برای خودتان است پس باید اپراتوری دستگاه را کامل بلد باشید اما اگر قصد دارید دستگاه ساز باشید باید در اپراتوری دستگاه حرفه ای باشید. زیرا اکثر دستگاه ها بعد از تحویل به مشتری مشکل اپراتوری دارند و صاحبان دستگاه ، عدم کارکرد صحیح دستگاه و یا لرزش و خرابی و ... را ناشی از عملکرد بد دستگاه می دانند در حالیکه مشکل از اپراتور می باشد .

اجازه بدهید چند مثال بزنم : دوستی تماس گرفت و بسیار تاکید کرد دستگاهی که از ما خریده است مشکل دار است و محور Z در طول مسیر بطور نا خواسته بالا می رود . می دانستم مشکل اپراتوری و برنامه نویسی است . علیرغم توضیحات تلفنی مفصل ایشان قبول نکردند چون 2 سال بود که دستگاه را داشتند و بقول خودشان به تمام فوت و فن دستگاه آشنا بودند. بالاخره مجبور شدم بالای سر دستگاه بروم . ساعت قرار را  8 تا 8:15 فردای آن روز گذاشتم . ایشان شاکی از زمان کم در نظر گرفته شده بودند و من هم گفتم یک ربع در نظر گرفته شده 3 برابر زمان مورد نیاز تعمیر است . بالای سر دستگاه به ایشان گفتم چه طرحی بزنم ، دایره - مستطیل ، مربع ؟ گفتند بیضی .  سریع بیضی کشیدم و زدم و مشکلی نبود ، گفتند مستطیل بزن ، زدم باز هم مشکلی نبود . گفتند مستطیلی در این قسمت از میز بزن ، زدم و باز هم مشکلی نبود . گفتند پس مشکل چیست ؟ گفتم اپراتوری !!! .

چند تن از دوستان زیر نظر این حقیر دستگاه هوابرش ساختند . یک دستگاه جنجالی . بالاخره تمام شد یک روز زنگ زدند و گفتند مهندس تمام شد حالا باید چیکار کنیم ؟ گفتم منظورتان چیست ؟ گفتند نمی دونیم چطور راه بیاندازیمش !!! .

اپراتوری CNC از نکات بسیار مهم است از این دریچه خاطرات زیادی دارم . دوستانی که آمده بودند و یک دستگاه 5 محوره CNC از ما خریدند و یکی از شروظ شان این بود که به کامپیوتر کار نداشته باشند . با یک دگمه اطلاعات وارد کامپیوتر شود و با یک دگمه هم دستگاه کار را بزند و تحویل دهد . دوستی زمان خرید از ما پرسید واقعا از تمام کلید های صفحه کلید کامپیوتر باید استفاده کنیم ؟ آخه کامپیوتر خیلی کلید داره و من می ترسم قاطی کنم !!!

برای اپراتور شدن باید اصول CNC را بدانید . گرچه در CNC های جدید ، اپراتورها وارد حیطه GCode ها نمی شوند ولی شما اطلاعات مختصری از آنها کسب کنید . نرم افزارهایی نظیر کرل – اتوکد – آرت کم – پاورمیل و ...را که در ماشین آلات CNC کاربرد دارند را به صورت حدودی یاد بگیرید و بر نرم افزار تخصصی دستگاه خود کاملا مسلط شوید . به حجم براده برداری مناسب ، سرعت پیشروی و دور بهینه اسپیندل موتور در کارهای متفاوت برسید. اگر شما آرت کم کار حرفه ای شوید می توانید عکس دوستان و آشنایان را به صورت سایه ای حک نمائید یا با ابزارهای ساده منبت های حرفه ای بدست آورید .

بعضی از شرکت ها ممکن است پروژه هایشان را خودشان طراحی کرده باشند . شما باید بتوانید آنها را روی CNC خود اجرا نمایید. یک اپراتور باید به تمامی نیازهای CNC آشنا باشد . در ابتدا باید CNC را HOME نماید تا CNC مکان ابزار را شناسایی کند .سپس باید رفرنس گیری کند یعنی فاصله بین نوک ابزار تا صفر و صفر قطعه کار را به دستگاه معرفی نماید و با این کار دستگاه بداند که قطعه کار در کجای میز بسته شده است لازم است ابتدا سیمولیشن کار اجرا شود و سپس اقدام به زدن کار اصلی نمائیم . نکات ایمنی مربوط به دستگاه باید کاملا رعایت شود بعد از همه این موارد استارت کار زده شود در مرحله اول و کار اول باید کاملا دقت شود تا اشکالی پیش نیاید و به صرف CNC کار حرفه ای بودن اتکا نشود . بارها دیده ایم که ابزار با تمام سرعت به داخل قطعه کار و یا میز دستگاه رفته و صدماتی به قطعه کار و دستگاه وارد نموده است . اپراتوری دستگاه بسیار پیچیده است و خروجی خوب به اپراتور خوب بستگی دارد . تمیز کردن دستگاه ، روغن کاری و روانکاری ، خدمات پیش گیرانه و ... همگی از وظایف اپراتور است و در اینجا بیش از این به این مطلب نمی پردازیم . این یک راه سریع است گرچه روزی روزگاری برخواهم گشت و تمام نکات اپراتوری دستگاههای CNC را خواهم گفت.

و اما اگر شما CNC ساز هستید وظیفه سنگین تری دارید . حتما برای CNC های خود یک کتابچه اپراتوری تهیه نمایید . و اما اگر شما می خواهید CNC بخرید حتما از سازنده دستگاه کتابچه اپراتوری دستگاه را بخواهید . اینجانب مدیر سی ان سی کاران رسما اعلام می کنم شرکتی که برای CNC خود کتابچه اپراتوری ندارد دارای سطح پایینی می باشد . و خرید از آن شرکت شاید اشتباه باشد. تمامی شرکتهای اروپایی برای CNC های خود کتابچه اپراتوری دارند . انشا ا... روزی تمامی CNC سازهای ایرانی ، این مهم را با دستگاههای خود همراه گردانند .


آموزش اپراتوری و برنامه نویسی مبتدی cnc

آموزش-اپراتوری-و-برنامه-نویسی-مبتدی-cncجزوه آموزشی اپراتوری و برنامه نویسی دستگاه های cncدانلود فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.