CNC کار

دوستان این وبلاگ در مورد عشق زندگیم CNC

CNC کار

دوستان این وبلاگ در مورد عشق زندگیم CNC

مقدمه ای بر کنترلر cnc

واما کنترلر : کنترلرهای موجود 3 دسته هستند یک دسته از آنهائیکه از کامپیوتر به عنوان محل پردازش استفاده می کنند. این کنترلر ها با نام اینترفیس شان شناخته شده اند و معمولا از پورت ( خروجی پرینتر ) استفاده می کنند . نمونه این اینترفیس ها برنامه کی کم ، ماچ تری و ... می باشند . سرعت خروجی در این کنترلرها بسیار کم بوده و تابع سرعت کامپیوتر می باشند این نرم افزارها با مشکل تعداد ورودی خروجی ها جهت میکروسوئیچ ها ، امرجنسی و ... روبرو هستند .در عوض نرم افزارهایی با قیمت پایین می باشند که به راحتی کامپیوتر شما را تبدیل به یک کنترلر می نمایند . در شکل زیر اینترفیس کنترلر Mach3 را مشاهده می نمایید .

  در بعضی موارد برای استفاده از این کنترلر ها از برد واسط الکترونیکی نیز استفاده می کنند . این برد در حقیقت نوعی افزایش دهنده تعداد ورودی و خروجی ها و همچنین نوعی بافر جهت کمک به تسریع و یکنواختی انتقال دیتا می باشند .

دسته دوم کنترلرهایی هستند که از بردهای الکترونیکی طراحی شده استفاده می کنند. در این کنترلرها عموما از میکروها به عنوان پردازشگر بین ورودی خروجی ها و همچنین درگاههای سرو موتور و استپ موتورها استفاده می شود . این کنترلرها عموما توسط پورت های usb و یا سریال پورت به کامپیوتر وصل بوده و در حین عملکرد دستگاه این اتصال نباید قطع شود به دلیل اینکه پاره ای از محاسبات داخل کامپیوتر انجام می شود . ورودی و خروجی ها مانند میکروسوئیچ های محورها ، امرجنسی و ... در کنترلر بررسی میشود. سرعت این کنترلرها بالا تر از مدل های قبلی می باشد و دارای قیمت بالا می باشند .رنج قیمت این کنترلر ها از 400 هزار تومان تا 3.5 میلیون تومان متغیر است . قیمت مذکور به امکانات در نظر گرفته شده و شرکت سازنده بستگی دارد . به عنوان مثال کنترلر پاور اتومیشن ایتالیایی بوده و دارای کامپیوتر صنعتی بر روی کنترلر خود می باشد .

     

سومین خانواده کنترلرها که جزء قدرتمندترین کنترلرها محسوب می شوند دارای پردازشگر داخلی هستند و باکامپیوتر PC ارتباط مستقیم ندارند . اکثر توابع در این کنترلرها به صورت سخت افزاری ایجاد شده اند لذا دارای سرعت بسیار بالایی می باشند . ساختار داخلی این کنترلرها PLC می باشد و قیمت آنها نیز بسیار بالا می باشد نمونه این کنترلر فانوک است که بر روی بزرگترین و پیچیده ترین CNC های جهان نصب شده است . از آنجاییکه این کنترلرها PC نداشته و فقط Gcode را به صورت دستی یا با استفاده از CoolDisk فلش و ... می پذیرند لذا تابع سرعت کامپیوتر ، سرعت و قدرت نرم افزارها و یا ورژن آنها همچنین تابع Dos و Windos و Linux و ... نیستند .

ما در حال ایجاد یک تیم بسیار قوی هستیم که بتوانیم یک کنترلر در خور ایران عزیز درست نماییم . یک کنترلر ملی . در این زمینه اگر علاقه ای دارید حتما با ما تماس بگیرید 09122277199 و یا رزومه ای از توانمندی خود را به ایمیل info@cnckaran.com ارسال نمایید .  وظیفه اصلی کنترلر فرستادن پالس به درایو موتورها می باشد . هر چه سرعت این پالس ها بیشتر باشد قدرت کنترلر بیشتر است البته باید توجه داشت که در محیط های صنعتی نویزهای فراوانی وجود دارد پس پروتکل های انتخابی برای انتقال دیتا باید کاملا صنعتی بوده و استانداردهای مربوطه رعایت شود . پالس فرستاده شده در حقیقت استپ بعدی حرکت را اعلام می کند این نکته می ماند که استپ بعدی حرکت در جهت چپ است یا راست پس ما باید توسط پالس دیگری اعلام کنیم که جهت استپ بعدی به کدام سمت است . درایوهای سروها دارای یک پین خطا می باشند و در صورتیکه به هر دلیل سیگنال فرستاده شده با دوران موتور مطابقت نداشته باشد یک آلارم فرستاده می شود . این آلارم باید توسط رشته سوم کابل به کنترلر فرستاده شود .
در قسمت سروها قضیه صفرانکودر و رابطه آن با میکروسوئیچ home را توضیح خواهیم داد. رشته چهارم کابل مربوط به صفرانکودر سرو است این 4 رشته اساس انتقال دیتا است . servo on و servo ready دو آیتم دیگر و بسیار مهم می باشند . با کابل sevo on قسمت قدرت سرو روشن می شود و با رشته سیم Servo ready  سرو موتور آمادگی خود را به هر لحاظ اعلام می کند.  البته رشته های زیادی است که وارد آنها نشدیم مثلا جهت فرستادن سیگنال از دو رشته سیم به صورت زوج سیم به هم تابیده استفاده می شود و این نیاز به پروتکل های انتقال دیتا ست سیم گراند ، سیم شیلد ، سیم vcc و ... فکر کنم در این مرحله توضیحات کنترلر کافی باشد دوباره باز خواهیم گشت . همانگونه که قبلا هم قول دادم ، نحوه ساخت کنترلرها را خدمتتان عرض خواهم کرد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.